مسعود فردوسی؛ محمدرضا رضایتمند؛ عباس فیضبخش؛ حمیدرضا دهقانی؛ گلنوش عقیلی دهکردی
چکیده
مصرف مراقبتهای سلامت را «بهرهمندی» مینامند. مطالعات بهرهمندی در سازمانهای بیمهگر برای مدیریت مصرف خدمات درمانی جمعیت تحت پوشش استفاده میشود. پژوهش حاضر از نوع مروری نقلی بود که با هدف آشنایی با مطالعات بهرهمندی و کاربرد آن در سازمانهای بیمهگر در سال 1397 صورت گرفت. در این مطالعه، مقالات پایگاههای ProQuest، ScienceDirect، PubMed، ...
بیشتر
مصرف مراقبتهای سلامت را «بهرهمندی» مینامند. مطالعات بهرهمندی در سازمانهای بیمهگر برای مدیریت مصرف خدمات درمانی جمعیت تحت پوشش استفاده میشود. پژوهش حاضر از نوع مروری نقلی بود که با هدف آشنایی با مطالعات بهرهمندی و کاربرد آن در سازمانهای بیمهگر در سال 1397 صورت گرفت. در این مطالعه، مقالات پایگاههای ProQuest، ScienceDirect، PubMed، Scopus و ISI Web of Science بدون محدودیت زمانی انتخاب گردید و از 50 مقاله مرتبط، ماهیت، ضرورت، انواع و موانع انجام مطالعات بهرهمندی استخراج شد. در مجموع میتوان گفت که در حال حاضر سازمانهای بیمه بیشترین تمرکز خود را بر بررسی رفتار ارایه دهندگان قرار دادهاند و از بررسی رفتار مصرفکنندگان (مطالعات بهرهمندی) غفلت میورزند. استانداردسازی فرمت دادههای دریافتی از مراکز ارایه دهنده، ذخیرهسازی یکپارچه دادهها و حساس بودن نرمافزارهای بیمهای به افراد با مصارف غیر عادی، انجام مطالعات بهرهمندی را تسهیل مینماید.